Творча група



Керівник творчої групи: 

Демченко 

Валентина Вікторівна         


          Проблемна тема: 
   "Профілактика  втомлюваності 
           учнів під час навчання" 

Творчий портрет учасників  групи 
         Шкільний поріг вперше переступає маленьке дитя. Сповнені цікавості очі випромінюють довіру до людини, яка з материнських рук взяла на виховання маленьку людину. Як зробити, щоб виправдати надію, покладену на вчителя початкових класів батьками. Як зробити, щоб навчання не стало тягарем для дитини, не вплинуло на його здоров’я.
         В творчій  групі Миколаївської ЗШ працюють четверо вчителів початкових класів:  Демченко В.В.,  Малаган Л.О., Федай Ю.І., Бутенко Н.О. 
  Два роки   підряд вчителі творчої групи працюють над вдосконаленням власного досвіду щодо збереження здоров’я дитини під час навчання. Вони досліджують та впроваджують  в життя проблемну тему «Профілактика втомлюваності учнів на уроках». Для реалізації цієї теми вчителі залучають до співпраці батьків, старших братів та сестер своїх учнів. Показовими є щорічні спортивні свята, тематичні батьківські збори, збори – практикуми, стінні газети, відкриті уроки. Вони одні з перших в школі впровадили в практику оздоровлення учнів «координаційні подушечки», «динамічні парти», пальчикові вправи. Дані види роботи сприяють тому, що у початкових класах найнижчий показник сезонних захворювань.
         Вчителі активно беруть участь у засіданнях районного та шкільного методоб’єднань. Для цих засідань ними підготовлені доповіді, лекції, продемонстровано наочність.

АКТУАЛЬНІСТЬ ПРОБЛЕМИ
          Актуальною проблемою сьогодення є збереження здоров’я дітей, формування у них світогляду, спрямованого на його збереження, оволодіння навичками здорового способу життя та безпечної поведінки, створення умов для гармонійного розвитку душі й тіла, тобто умов психічного здоров’я і творчості дитини в майбутньому. Здоров’я – найбільша цінність не лише окремої людини, а  й усього суспільства.
         Конституцією України визначено, що найвищою соціальною цінністю у державі є людина, її життя і здоров’я. У Законі України « Про загальну середню освіти» йдеться про те, що одним із завдань загальної середньої освіти є виховання свідомого ставлення до свого здоров’я  та здоров’я громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров’я учнів.
         Серед пріоритетних напрямів освіти, що визначені Національною доктриною розвитку освіти, є «пропаганда здорового способу життя, стимулювання у молоді прагнення до здорового способу життя».
         У суспільстві викликає занепокоєння стан здоров’я школярів, схильність до вживання ними алкоголю, до наркоманії та тютюнопаління.
         Існує  близько десяти державних програм, спрямованих на пропаганду здорового способу життя дітей та молоді ( Закон України « Про освіту», Національна програма «Освіта» Україна ХХІ ст.), Програма « Діти України» , «Концепція неперервної валеологічної освіти в Україні», Цільова комплексна програма « Фізичне виховання – здоров’я нації».
         Проте, на жаль, дослідження, проведені Українським інститутом охорони дітей та підлітків МОЗ України та дані медичної статистики свідчать, що здоровими можна вважати лише 27% дітей дошкільного віку, 90% випускників мають відхилення у стані здоров’я, у 41% дітей шкільного віку – хронічні захворювання. Медична статистика вказує на те, що у 1-ший клас іде 15 – 16% хворих дітей, а до 15 – 17 років хворими стають 53 – 54 % учнів. Кабінет Міністрів України у цільовій комплексній програмі « Фізичне виховання – здоров’я нації» зазначає, що понад 50% дітей та учнів мають сьогодні незадовільну фізичну підготовку і за станом здоров’я до Збройних Сил України у 18 – річному віці не призивається кожен четвертий.
         Саме тому психічний та фізичний стан здоров’я дітей – це загальнодержавна і навіть міжнародна справа. Адже нинішні школярі складатимуть більшу частину потенціалу суспільства України  ХХІ ст. Тільки здорова дитина зможе в майбутньому реалізувати свій талант.
         Державним стандартом загальної початкової освіти здоров’я розглядається цілісно і багатовимірно – через фізичну, психічну, соціальну та духовну його складові. Кожна складова здоров’я багатогранна. І лише за умови їх органічного поєднання формується і розвивається здоров’я людини.
         Ідея здорового способу життя проходить у початковій школі крізь усі навчальні предмети. Діти навчаються відповідального і дбайливого ставлення до власного здоров’я завдяки змісту освіти і системі виховання. Саме від нас, учителів початкових класів, значною мірою залежить, яким буде здоров’я дитини у подальшому житті.
Тому тема нашої роботи має таку назву:
Профілактика втомлюваності учнів під час навчання.
Мета роботи: створення умов для розвитку фізичного, духовного та психологічного здоров’я учнів; утвердження свідомого ставлення та відповідальності до власного здоров’я.
Відповідно до мети були визначені такі завдання роботи:
·        надати пріоритетності проблемі стану здоров’я учнів у всіх сферах навчально – виховного процесу;
·        удосконалити зміст, форми та методи виховання в учнів культури здоров’я;
·        підтримувати та розвивати родинні традиції виховання здорової дитини;
·        формувати світогляд, спрямований на збереження власного здоров’я, активну мотивацію щодо зміцнення здоров’я, знання, вміння і навички безпечної поведінки;
·        вчити учнів жити у гармонії з природою, дбайливо ставитися до довкілля. 
Предмет роботи: система заходів щодо збереження здоров’я дитини у ході навчального процесу.
Методи роботи:
·        науково – теоретичний аналіз психолого – педагогічної літератури;
·        аналіз досвіду роботи вчителів області, України;
·        бесіди, анкетування, тестування, спостереження;
·        методи математичної статистики.
Очікувані результати:
·        підвищення стійкості маленьких школярів до психоемоційних і фізичних навантажень;
·        уникнення адаптаційного синдрому першокласників;
·        запобігання розвитку позотонічної  втоми і порушенню постави;
·        забезпечення активного відпочинку, що дасть можливість ліквідувати застійні явища в організмі;
·        поліпшення роботи кровоносної та дихальних систем;
·        відновлення працездатності нервових клітин великих півкуль головного мозку в режимі навчального дня.
 ТЕОРЕТИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ПРОБЛЕМИ
                                     
                                                      Дайте дитині трохи порухатися, і вона                                                                          знову вам  десять хвилин уваги, а десять                                                                    хвилин активної уваги дадуть вам у                                                     результаті більше, ніж цілий тиждень                                                напівсонних занять. 
                                                                                         К.Д. Ушинський
         Постійний захист людини в дитячі роки, коли відбувається становлення особистості, формується фізичне і моральне здоров’я, засвоюються загальнолюдські  культурні цінності, залишається одним з головних питань розвитку нашої держави та пріоритетом в діяльності сучасного навчального закладу.
         « Не важко, здається, - писав К.Ушинський, -  примусити дітей у такт вставати і сідати, повертатися вправо і вліво, підняти руки й опустити їх, вийти як слід з-за лав і знову сісти на них рівно, спритно і без гомону і штовхання: але коли б хоч ці прості прийоми прищеплювалися у наших школах, то допомогли б зруйнувати ту важку, сонну атмосферу, яка здебільшого панує у них, і досить сприяли б не лише покращенню здоров’я дітей, але й свіжості та жвавості навчання».
         На цю проблему свого часу звертали увагу відомі лікарі, які потім стали видатними педагогами та громадськими діячами. М. Монтессорі, Я.Корчак,  Б.Спок, Б. Лівехуда, К.Роджерс, наші вітчизняні вчені – В.Кащенко, С.Русова, працюючи з хворими дітьми, доходили висновку, що більшість хвороб і нездужань пов’язані з проблемами морального та фізичного виховання в дитинстві.
         Над темою оздоровлення працювали багато вчених, лікарів, вчителів. Кожен, хто вивчав дану проблему, вибирав свій спосіб збереження та зміцнення здоров’я. Відомий педагог ХVІІ ст. Джон Локк вважав ходіння босоніж одним із засобів фізичного виховання молоді. Ходіння босоніж, як ефективний засіб профілактики й лікування багатьох хвороб, уперше запропонував німецький учений – гігієніст Себастьян Кнейп у кінці ХІХ ст. У його послідовників з’явилися гасла: « Найкраще взуття – це відсутність взуття», « Кожний крок босоніж – це ще одна хвилина життя». Серед послідовників учення Кнейпа був і Л.М.Толстой.
         Не залишилося поза увагою і повітря. Воно діє на організм своєю температурою, вологістю, швидкістю руху його потоків та аеронів. Відомий німецький  лікар Х.Гуфеланд писав: « Щоденна повітряна ванна корисна для здоров’я, вона дає тілу гнучкість і силу, душі – радісний настрій.»
         Свого часу В.О.Сухомлинський писав: « Духовне життя дитини, її інтелектуальний розвиток, мислення, пам’ять, увага – великою мірою залежать від « гри» її фізичних сил. Слаба, квола, нездорова, схильна до хвороб дитина на уроці швидко втомлюється, згасають її очі, стають млявими рухи.»
         Цікавий досвід накопичено в регіонах України. Наприклад, протягом п’яти років у Дніпропетровській та Львівській областях впроваджуються регіональні комплексні програми «Здоров’я через освіту». Корисний досвід реалізації програми «Шлях до здоров’я» має Київська районна рада у місті Донецьку,  основним завданням якої є переведення  інформаційного поля   в активно діючий стан, що викликає зацікавленість кожного громадянина до формування культури здоров’я, здорового способу життя та оздоровлення навколишнього середовища.
         Досвід цих областей та міста Донецька показав ефективність такого підходу до вирішення проблем збереження здоров’я дітей та учнівської молоді, формування здорового способу життя та культури здоров’я, запобіганню тютюнової, алкогольної та наркотичної залежності молоді.
         У 1993 році було створено Чернігівський обласний педагогічний ліцей для обдарованої сільської молоді. Стрижнем системи роботи ліцею є авторська програма «Щодня – година руху». Її засновники виходили з того, що головної шкоди розвитку молодого організму, разом з негативним впливом екологічного і соціально – економічного чинників, завдає малорухливий спосіб життя. А брак руху викликає в людському організмі не тільки фізичні, а й психічні та емоційні розлади.
         Працівники Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти вчителів розробили цілий ряд заходів щодо формування культури здоров’я дітей, до проблеми збереження і зміцнення його. Починаючи з 2002 року  у Запоріжжі почала роботу « Школа розвитку здоров’я» .
         У місті Житомирі нещодавно почав працювати ліцей, робота якого націлена на масове охоплення дітей та підлітків регулярними заняттями фізичною культурою та спортом, розвитком сил, витримки, швидкості та інших фізичних якостей. За досвідом роботи ліцею збільшення часу для занять фізичними вправами не тільки поліпшує фізичний розвиток учнів, а й сприяє підвищенню їхньої успішності з інших предметів.
         Проаналізувавши роботи відомих вчених та вчителів сьогодення з даної проблеми, ми дійшли висновку, що знайдені ними способи, прийоми та форми організації навчання являються ефективними і можуть бути використані в педагогічній практиці.

      ХАРАКТЕРИСТИКА УМОВ, В ЯКИХ ФОРМУВАВСЯ ДОСВІД

         Наша школа знаходиться в селі. Вона простора, двоповерхова. Для навчання учнів є достатня кількість кабінетів. Класи світлі, мають все необхідне для учбового процесу. Ми, початківці, намагаємося створити всі умови для успішного навчання.
         Але за останні роки до школи все частіше  приходять діти з  різними відхиленнями у здоров’ї. Більшість батьків наших вихованців не мають роботи, а отже і грошей для забезпечення своїх дітей всім необхідним для міцного здоров’я.  За результати медичного обстеження кількість дітей з відхиленнями у здоров’ї зростає.



    Кількість учнів у початкових класах
   2006 - 2007
     2007 - 2008
          51
           44
К - сть хворих на 100%
К–сть хворих на 100%
1.
Кількість учнів з пониженням зору
      1 / 1,9
     3 / 6,8
2.
Порушення осанки
      5 / 9,8
     7 / 15,9
3.
Кількість учнів із захворюванням дихальних шляхів
      3 / 5,8
     5 / 11,3
4.
Кількість учнів із захворюванням ССС
     2 / 3,9
     4 / 9
5.
Кількість учнів із захворюванням НС
     1 / 1,9
     3 / 6,8
   
Ці результати не можуть не хвилювати нас, вчителів – початківців. Тому вже два роки у нашій школі працює  творча група, темою якої є
Профілактика втомлюваності учнів під час навчання.

ТЕХНОЛОГІЯ ДОСВІДУ
        
За період роботи нашої творчої групи ми розробили систему виховних заходів, бесід, тренінгів, навчальних і розвивальних  ігор, ситуативних завдань, рольових ігор, практичних робіт на тематику щодо збереження здоров’я.
Виходячи з методичних рекомендацій щодо створення оптимальних фізіолого - гігієнічних умов у навчально – виховному процесі, робочий день ми починаємо з ранкової гімнастики. Теплого погожого ранку проводимо її на свіжому повітрі.
         Ще видатний фізіолог І.П.Павлов говорив, що від фізичних вправ виникає відчуття «м’язової радості». Наприклад, коли школярик робить ранкову гімнастику, він отримує від неї не лише користь, а й велике задоволення, бо під час фізичної діяльності у кров виділяються речовини типу ендорфінів, енцефалінів, які є медіаторами задоволення. Перевага ранкової гімнастики перед іншими видами діяльності ще і в тому, що вона проводиться щоденно. Ранкова зарядка позитивно впливає на фізіологічні процеси в організмі: покращується процес обміну речовин, кровообіг, дихання стає глибшим.  
(Зразки комплексів вправ для ранкової зарядки див. додаток 6.3)
Важливу роль у профілактиці втомлюваності учнів на уроках відіграють фізкультхвилинки.  Їх ми проводимо на кожному уроці. Вони дуже потрібні, бо діти швидко втомлюються, знижується їх увага і працездатність. Досвід переконує, що саме систематичне проведення фізкультпауз на уроках позитивно впливає на учнів: віддаляє втому, відновлює розумову працездатність, знижує статичні навантаження і запобігає порушенню осанки, підвищує емоційний тонус учнів. На нашу думку, вчителям необхідно бути особливо спостережливими, щоб вчасно помітити зниження дитячої працездатності, погіршення засвоєння  навчального матеріалу, збільшення кількості помилок під час виконання завдань та випадків порушення дисципліни, а разом з цим зуміти попередити можливі наслідки.
         Саме рухлива фізкультхвилинка на п’ятнадцятій хвилині уроку, яким би дефіцитним не був час, приносить свою користь.
( Варіанти фізкультхвилинок див. додаток 6.4)
         Ще В.О.Сухомлинський відзначав, що: « Витоки здібностей , дарувань дітей на кінчиках їхніх пальців». В початкових класах рухи пальців і кисті рук дитини мають особливий розвиваючий вплив. Розвиток мовлення дітей безпосередньо залежить від сформованості рухів пальців рук. Так у дітей із мовленнєвими порушеннями спостерігається відхилення розвитку пальців рук, а також загальна моторна недостатність. Тому для формування їх точних рухів можуть використовуватися ігри з пальчиками, що супроводжуються читанням віршів – потішок.  Пальчикові ігри у поєднанні з усім комплексом навчальних завдань створюють сприятливий емоційний фон, забезпечують добре тренування  пальців, сприяють розвитку вміння слухати та розуміти зміст віршів, вчать вловлювати ритм мови, коригують мовні вади у дітей. На нашу думку, пальчикові ігри допомагають дітям швидше оволодіти навичками звукового аналізу, читання, допомагають у корекції звуковимови, тому, що всі ці вправи виконуються тільки в супроводі віршиків – забавлянок. Ми починали працювати з учнями спочатку з самих елементарних імітаційних вправ. Таких  як: «Квітка», «Метелик», « Кицька», « Пташка», « Дерево». З часом ми перейшли до більш складніших вправ. Не кожний з дорослих зможе одночасно на двох руках з’єднувати пальці так, як звучить у вірші – потішці.  Ми бачили, як у наших учнів деякі вправи не відразу виконувалися так, як треба. Але поступово все налагодилося. Саме при виконанні цих вправ удосконалюється дрібна моторика дітей, проявляється наполегливість, яка необхідна кожному школяреві у навчанні. Ми хочемо ще раз підкреслити, що ці вправи займають на уроці 2 – 3 хвилини, але за цей час дитина отримує енергію і задоволення, яких вистачить для роботи до кінця уроку. Для цього ми розробили цикл пальчикових ігор по мірі їх ускладнення. Проведення таких ігор приносить задоволення ще й вчителю.
(Пальчикові вправи – ігри див. додаток 6.5.)
         Коли ми бачимо , що наші учні хочуть « переключитися » з теми уроку на інше, пропонуємо їм стати на декілька хвилин художниками. Для цього вони:
·        розігрівають свої долоньки, виконуючи рухи;
·        створюють в своїй уяві бажаний образ предмета;
·        малюють, використовуючи свої долоньки, як лекало для роботи.
Після цього учні можуть розфарбовувати свої малюнки або просто складають їх один до одного, щоб вийшов сюжетний малюнок.
         На ці вправи теж витрачається мало часу, але відразу видно результативність проведення цих вправ. Діти відпочили і спокійно продовжують працювати далі.
(Зразки малюнків див. додаток 6.6)
         Таку потрібну роботу ми продовжуємо і в позаурочний час ( на заняттях гурткової роботи). Наприклад, ліплення з солоного тіста максимально активізує роботу і зміцнює пальці, а це дуже корисно для молодшого шкільного віку, бо розвиває спеціальні рухи щодо їх сили, точності, спрямованості, темпу, плавності, ритмічності.
( Зразки дитячих робіт див. додаток 6.7)
         Пам’ятаючи, що правильна постава – одна з найважливіших складових нашого здоров’я, ми разом з учнями склали правила, спрямовані на вироблення правильної постави та почали використовувати на уроках подушечки з йодованою сіллю. Поклавши їх на голову, учні сидять на заняттях, виробляючи правильну осанку і зберігаючи своє майбутнє від зобового  захворювання. Хоча маленькі, але вже знають, що йод має досить велике значення: він входить до складу гормонів, які здійснюють всі процеси обміну речовин, впливають на ріст і розвиток організму. Ці гормони виробляються щитовидною залозою. Тому його концентрація в щитовидній залозі в сотні разів більша, ніж у інших органах.
         Для покращення слабкого зору, зміни постави, що порушується в результаті довгого сидіння за партою, ми почали практикувати у класах використання « динамічних» парт. Звичайно, що в сільській школі, де питання матеріального забезпечення класу відстає у порівнянні з міськими школами, зробити справжню модель такої парти було важко. Тому довелося зробити «стоячі » парти  по–своєму. Учні мають право вставати із-за своїх парт і працювати деякий час за новими, але лише тоді, коли вони починають  відчувати, що сидіти їм стає все важче і важче. 
         Щоб відновити працездатність дітей у режимі навчального дня, зняти нервово-м’язове напруження, на перервах, у спортивному залі,  ми проводимо різні рухливі ігри. Недарма гру називають « восьмим чудом світу». Граючись, діти пізнають життя, набувають різних навичок і вмінь. Не дивно, що гра викликає інтерес в непосидючих хлопчиків і в сором’язливих дівчаток. В процесі гри школярі загартовуються фізично, розвивається уява, пам’ять, наполегливість і воля.
( Приклади рухливих ігор див. додаток 6.8)
         Кожну хвилину у своїй роботі для покращення дитячого здоров’я ми використовуємо і на уроках фізкультури, оскільки викладаємо її самі. Учні з великою радістю йдуть на ці уроки,  хоча в кожного з них свій рівень фізичного розвитку, не всі можуть здавати тести на швидкість або гнучкість. І, незважаючи на всі ці труднощі, жоден із школярів ніколи не забуває про спортивну форму і з посмішкою йде до спортзалу. Мабуть правий був стародавній філософ, який говорив, що життя – це рух, а він лікує від багатьох хвороб!
         Щоб покращити здоров’я дітей та запобігти  їх захворюванню, ми проводимо тижні здоров’я. 
Програма тижня здоров’я
День тижня
                                     Заходи

      1 клас
       2 клас
       3 клас
     4 клас
                                           Відкриття тижня здоров’я
Понеділок
          Спритні, сильні та веселі. Спортивне свято.
Вівторок
     Бесіда
 « Рух – це       життя»
 Рольова гра
« У бабусі на городі»


                       Вікторина
  « Це треба знати всім»
Середа
Хвилинки – цікавинки для маленької Даринки
              Захід
 « Спортивний сміходром»



Урок – практикум
« Здоровим будь!»
Четвер
Зустріч з медичною сестрою
Бесіда « Гарна постава – запорука краси і здоров’я людини».
Уроки мудрої сови для маленької дітвори
« Правильне дихання – ключ до здоров’я»
Урок – конференція
 « Здоров’я – найдорожчий скарб»
П’ятниця
Спортивне свято «Мама, тато і я  - спортивна сім’я»
        Спортивне свято
 « В здоровому тілі – здоровий дух! »

         Наші учні люблять екскурсії в природу, уроки на свіжому повітрі. Тут дитячий організм загартовується і зміцнюється.
         Здоров’я – це найвище благо, дароване людині Природою. Без нього життя не може бути повноцінним і щасливим. Як не прикро, Природа дарує здоров’я  з однією умовою: його потрібно належним чином підтримувати, зміцнювати, тренувати. В цьому допоможуть описані нами види вправ, які можуть використовувати вчителі у своїй роботі.

Додаток 6.3
Зразки комплексів вправ для ранкової зарадки.
І комплекс. «Оплески.»
1) В.п.- о.с., руки на пояс;
1- піднятися навшпиньки; руки вгору, плеск над головою;
2-в.п.;
3-4- повторити рахунок 1-2.
2)В.п.-стійка ноги нарізно, руки в сторони долонями догори;
1- нахил тіла в ліво, плеск над головою;
2-в.п.;
3-4- те саме- вправо.
3)В.п.-руки в сторони;
1- плеск над головою;
2-в.п.;
3-нахил вперед зігнувшись, плеск за ногами;
4-в.п.
4)В.п.-о.с.,руки в сторони;
1-присісти, плеск в долоні попереду себе;
2-в.п.;
3-4повторити рахунок1-2.
2 комплекс. На лужку.
Прогулянка
В.п.-о.с.;1-8- вісім кроків вперед, назад;
1-8- вісім кроків вправо,вліво.
“Гуси”
В.п.-о.с.;1-2- руки дугами в сторони і догори;
3-4-вниз.
“Жабки”
В.п.-стійка ноги нарізно, руки на пояс;
1-руки вперед;
2- півприсід;
3-6-повторити 1-2 два рази;
7-8-в.п.
Послухаємо коника
В.п.-о.с.; 1- повороти тіла наліво;
2-в.п.;
3-4-те саме- направо.
Жучки рухають лапками”
В.п.- о.с.; руки на пояс;
1-праву ногу вперед на п’ятку ;
2-3- повернути стопу вправо, вліво;
4-в.п.;
5-8- те саме з лівої ноги.
Лошачки
В.п.- о.с., руки на пояс;
1-4- чотири стрибкивперед, ноги разом;
ДОДАТОК 6.4
                                      Фізкультхвилинки
                             Станьмо, діти, рівненько.
Отак! Отак!
Вклонімося низенько.
Отак! Отак!
Далі руки отак в боки,
Веселенько підем вскоки!
Отак усі стриб – стриб!
А ніжками диб – диб!
Вгору ручки піднімайте
І всі разом присідайте.
              ***
Раз – підняти руки вгору,
Два – нагнутися додолу.
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Три, чотири – прямо стати,
Будемо знову починати.
Руки – в боки, нахились вперед,
Нахились назад.
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири –
Набираємося сили.
Нахилились, повернулись
І до друга посміхнулись.
               ***
Руки за голову ставимо сміло
І повертаємося вправо, вліво,
Двічі наліво, двічі направо,
Зробимо чітко, діти, цю вправу.
Двічі наліво, двічі направо –
Будемо мати гарну поставу.
                 ***
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки.
Вище руки підніми
І спокійно опусти.
Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу – все гаразд.
                ***
Довго слухали малята,
Час настав відпочивати.
Руки – вгору, руки – вниз
І легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз – присіли, другий – встали.
Вдих глибокий – раз, два, три…
Вчитись знову почали.
                 ***
Руки вгору піднесіть
І почнемо всі лічить.
Скільки пальців на руці
Хором скажемо усі.                   
Додаток 6.8
Приклади рухливих ігор

Журавель
(Дитяча народна гра)

Д і й о в і  о с о б и : журавель, діти (кілька осіб), бабуся.

Унадився журавель, журавель
До бабиних конопель, конопель.
Сякий, такий журавель,
Сякий, такий довгоносий,
Сякий, такий  довгополий,
Сякий, такий виступає,
Конопельки все щипає.
Буде лихо Журавлю, журавлю,
Коли його я зловлю, я зловлю!
Сякий, такий журавель,
Сякий, такий довгоносий,
Сякий, такий довгополий,
Сякий, такий виступає,
Конопельки все щипає.
Ловіть журавля!
*   *   *
Перстень
(Дитяча народна гра)
Діти сідають рядком і складають руки долонями докупи. Одна дитина відходить від гурту, а друга затуляє між долонями «перстень» (камінчик, паличку).
Дитина, котра відійшла, повертається, а гурт промовляє:
Гадуль – гадуль – гадулька!
Десь там моя зозулька
По полю літала,
Золоте пір’я збирала.
Подоляночко, вставай,
Свого перстенця шукай.
Дитина вгадує, у кого перстенець, і каже:
- Ти, ( Марусе), перстень дай!
Якщо вгадає, то на її місце стає той, у кого був перстень.а якщо не вгадає, продовжує вгадувати далі.                              







Немає коментарів:

Дописати коментар